Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Orchowo za rok 2024
Kwiecień 2025 r.
Spis treści
1. Cel sporządzenia analizy………...…………………….……………………….....4
2. Podstawa prawna…………………………………………………………………....4
3. Regulacje prawne z zakresu gospodarowania odpadami……… ..…………….……4
4. Gospodarka odpadami komunalnymi na terenie Gminy Orchowo (źródła powstawania odpadów komunalnych) ...…………………………………………....5
5. Odbiorcy odpadów komunalnych…………………..…………………………….....5
6. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy Orchowo oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. ……………………………………………..6
7. Postępowanie z odpadami komunalnymi w roku 2024…....……............................6-7
8. Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy Orchowo w roku 2024 .…………………………………………….…………………..………………8
9. Liczba mieszkańców w 2024 r….……………………………....………………… 9
10. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. .6 ust. 6 12 ......................................................................................................................9
11. Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych ..............................................................................................10
12. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi ……….……….......13
13. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi…...14
14. Uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych ……………………………………………………………………….14
15. Masa odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy…………………………………………………………..…………….14
1. Cel sporządzenia analizy.
Niniejszy dokument stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Orchowo, sporządzoną w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi .
2. Podstawa prawna.
Analiza sporządzona została na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 10, w związku z art. 9 tb ust. 1-3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.) gdzie określono wymagany zakres takiej analizy.
Zakres przedmiotowej analizy pokrywa się z rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, sporządzanym przez Wójta Gminy Orchowo, na podstawie art. 9q ust. 1-3 cyt. ustawy, celem jego przedłożenia Marszałkowi Województwa Wielkopolskiego.
3. Regulacje prawne z zakresu gospodarowania odpadami.
Przygotowując niniejszą analizę opierano się również o następujące dokumenty:
1. Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego na lata 2016-2022 przyjęty uchwałą Nr XXXI/810/2017 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego na lata 2016-2022 wraz z planem inwestycyjnym;
2. Ustawę z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz.
1587 ze zm.);
3. Ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.);
4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 2412);
5. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz. U. 2021 poz. 1530).
6. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r. poz. 10).
7. Uchwała Nr XXXVIII/156/2020 Rady Gminy Orchowo z dnia 5 października 2020 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Orchowo ze zm.
8. Uchwała Nr LXXXVIII/415/23 Rady Gminy Orchowo z dnia 29 maja 2023r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVIII/156/20 Rady Gminy Orchowo z dnia 5 października 2020r. dotyczącej regulaminu Utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Orchowo.
9. Uchwała Nr XXXVIII/157/20 Rady Gminy Orchowo z dnia 5 października 2023r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości, n których zamieszkują mieszkańcy oraz stawki tej opłaty, podwyższonej stawki opłaty oraz zwolnień z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym
10. Uchwała Nr XCIV/449/23 Rady Gminy Orchowo z dnia 25 października 2023r w sprawie opłaty i podwyższonej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od nieruchomości niezamieszkałych, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno- wypoczynkowe jedynie przez część roku
4. Gospodarka odpadami komunalnymi na terenie Gminy Orchowo (źródła powstawania odpadów komunalnych).
Głównymi źródłami powstawania odpadów komunalnych na terenie Gminy Orchowo są nieruchomości zamieszkałe oraz nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe i inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Odpady komunalne są również wytwarzane na terenach nieruchomości niezamieszkanych, które są objęte gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, takich jak: obiekty użyteczności publicznej (urząd, szkoły, itp.), oraz infrastruktury (usługi, handel, obiekty turystyczne, itp.). Do odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych należą również odpady z koszy ulicznych.
5. Odbiorcy odpadów komunalnych.
Odbiorcą odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Orchowo, w myśl art. 9c. ust.1. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024, poz. 399 ze zm.) jest przedsiębiorca, który uzyskał wpis do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez Wójta Gminy Orchowo. Do rejestru działalności regulowanej w roku 2024 wpisanych było 6 podmiotów. Wykaz przedsiębiorców wpisanych do rejestru podany jest do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie go w Biuletynie Informacji Publicznej. W roku stanowiącym przedmiot analizy nie dokonano nowych wpisów oraz wykreśleń z rejestru.
Zgodnie z art. 6c ust.1 oraz 6d ust.1 cytowanej ustawy gminy są obowiązane do zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują i nie zamieszkują mieszkańcy. W wyniku rozstrzygniętego przetargu w roku 2023 usługę tę świadczyła firma: Spółdzielnia Socjalna „Razem dla Środowiska” z siedzibą w Ostrowitem, oraz w wyniku rozstrzygniętego przetargu w 2024r firma: Ekorec sp. z o.o. 62-513 Krzymów, Brzeźno ul. Słoneczna 7
6. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych
W roku będącym przedmiotem analizy z terenu gminy Orchowo odebrano 997,44 Mg odpadów komunalnych które były poddawane poszczególnym procesom odzysku i przetwarzania (proces R1- wykorzystanie głównie jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii oraz R12 - wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1–R11 ). W odniesieniu do bioodpadów stanowiących odpady komunalne wskazać należy, iż w roku 2024 odebrano z terenu gminy Orchowo 75 827,23 Mg tegoż odpadu. W roku 2024 odpady o kodzie 19 12 12 (inne odpady w tym zmieszane odpady, substancje i przedmioty, z mechanicznej obróbki odpadów, inne niż wymienione w 19 12 11) nie zostały odebrane z terenu Gminy Orchowo.
7. Postępowanie z odpadami komunalnymi na terenie Gminy Orchowo w 2024r.
Odpady odbierane z terenu nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy gminy oraz z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe gromadzone są w następujących urządzeniach:
• pojemnikach o pojemności 120 l., 240 l.,
• workach o poj. od 60 do 120 litrów;
• pojemnikach/kontenerach o pojemności 1m3, 5m3, 7m3, 14m3,
• pojemnikach oznaczonych odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego o pojemności 1100 litrów;
• konfiskatorach o poj. 40l na przeterminowane leki uniemożliwiające dostęp kolejnych użytkowników do zgromadzonych w nim odpadów;
• pojemnikach na zużyte baterie;
• pojemnikach typu TUBA na zużyte żarówki i świetlówki;.
Tereny letniskowe są obsługiwane przez firmę wywozową od początku kwietnia do końca października, właściciele nieruchomości w zabudowie letniskowej są zobowiązani do wyposażenia posesji w pojemniki na odpady zmieszane i worki na odpady segregowane. Właścicielom nieruchomości letniskowych jest zapewniony odbiór wytworzonych odpadów komunalnych bezpośrednio sprzed nieruchomości letniskowych.
Na terenie Gminy Orchowo ze strumienia odpadów komunalnych wydziela się również odpady problemowe, m.in. tj. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, igły i strzykawki, które powstały w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi. Odpady te odbierane są cyklicznie od właścicieli nieruchomości, jak również przyjmowane są w PSZOK.
Zużyte baterie można bezpłatnie oddawać do pojemników przeznaczonych do zbiórki tego typu odpadu, zlokalizowanych w placówkach oświatowych oraz w budynku urzędu Gminy, natomiast przeterminowane leki należy umieszczać w konfiskatorach umieszczonych w aptekach znajdujących się na terenie Gminy Orchowo.
8. Ilości odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy Orchowo w 2024r.
|
Rodzaj odpadów |
Kod odpadu |
Masa odpadów [Mg] |
|
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne |
20 03 01 |
292,2 |
|
Odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach -popiół |
20 03 99 |
63,6 |
|
Opakowania ze szkła |
15 01 07 |
30,1 |
|
Papier i tektura |
20 01 01 |
8,6 |
|
Tworzywa sztuczne |
20 01 39 |
35,2 |
|
Odpady ulegające biodegradacji |
20 02 01 |
75,8 |
|
Odpady wielkogabarytowe |
20 03 07 |
40,5 |
|
Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 |
17 09 04
|
2,7
|
Ilość odpadów komunalnych odebranych z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości Osówiec w 2024 r.
Rodzaj odpadów Kod odpadów Masa odpadów [Mg]
Zużyte opony 16 01 03 21,82
RTV i AGD 20 01 36 7,37
9. Liczba mieszkańców w 2024 r.
W roku poddanym analizie Gminę Orchowo zamieszkiwało 3729 mieszkańców ( stan na dzień 31 grudnia 2024 roku, na podstawie danych z ewidencji ludności). Liczba mieszkańców gminy w roku poddanym analizie na podstawie danych pochodzących ze złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi według stanu na dzień 31 grudnia roku objętego analizę wynosi 3059.
10. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.
W roku 2024 cyklicznie była dokonywana weryfikacja, czy po narodzinach dziecka właściciele nieruchomości aktualizują swoje deklaracje.
W stosunku do właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe w roku 2024 Wójt Gminy Orchowo nie prowadził postępowań w sprawie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z ww. nieruchomości.
11. Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Zgodnie z art. 9e ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązany jest do przekazywania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej. Zgodnie z zasadą bliskości z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, nakazuje się również, aby odpady, które nie mogą być przetworzone w miejscu ich powstania, przekazuje się, uwzględniając hierarchię sposobów postępowania z odpadami oraz najlepszą dostępną technikę, o której mowa w art. 207 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, lub technologię, o której mowa w art. 143 tej ustawy,
do najbliżej położonych miejsc, w których mogą być przetworzone.
Tabela 1. Funkcjonujące na terenie województwa wielkopolskiego instalacje komunalne do mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych
|
Lp. |
Nazwa instalacji |
Nazwa i adres podmiotu zarządzającego |
Adres instalacji |
|
1 |
Zakład Zagospodarowania Odpadów Nowe-Toniszewo-Kopaszyn, instalacja MBP |
Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o., Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie, gm. Wągrowiec |
Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie, gm. Wągrowiec |
|
2 |
Obiekt Zagospodarowania Odpadów w Złotowie (Stawnicy) - instalacja MBP |
Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o., ul. Szpitalna 38, 77-400 Złotów |
Stawnica gm. Złotów |
|
3 |
Instalacja MBP |
ALTVATER Piła Sp. z o.o. ul. Łączna 4a, 64-920 Piła |
Kłoda gm. Szydłowo |
|
4 |
Instalacja MBP |
Zakład Utylizacji Odpadów "Clean City" Sp. z o.o., Mnichy 10, 64-421 Kamionna |
Mnichy 100, 64-421 Kamionna, gm. Międzychód |
|
5 |
PreZero Recycling Zachód Sp. z o.o. Instalacja MBP |
PreZero Recycling Zachód Sp. z o.o., Piotrowo Pierwsze 26/27, 64-020 Czempiń |
Piotrowo Pierwsze 26/27, 64-020 Czempiń |
|
6 |
Zakład Zagospodarowania Odpadów w Trzebani, Instalacja MBP |
Miejski Zakład Oczyszczania Sp. z o.o., ul. Saperska 23, 64-100 Leszno |
Trzebania 15, 64-113 Osieczna |
|
7 |
„ZGO Sp. z o.o. w Jarocinie – Wielkopolskie Centrum Recyklingu”. Instalacja MBP |
„ZGO Sp. z o.o. w Jarocinie – Wielkopolskie Centrum Recyklingu”, Witaszyczki 1a, 63-200 Jarocin |
Witaszyczki 1a, 63-200 Jarocin |
|
8 |
ZZO Lulkowo, instalacja MBP |
URBIS Sp. z o.o., ul. Chrobrego 24/25, 62-200 Gniezno |
Lulkowo, 62-200 Gniezno |
|
9 |
RZZO Ostrów Wlkp., Instalacja MBP |
Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o., ul. Staroprzygodzka 121, 63-400 Ostrów Wlkp. |
ul. Staroprzygodzka 121, 63-400 Ostrów Wielkopolski |
|
10 |
ZZO Olszowa Instalacja MBP |
Zakład Zagospodarowania Odpadów Olszowa Sp. z o.o., ul. Bursztynowa 55, Olszowa, 63-600 Kępno |
ul. Bursztynowa 55, Olszowa, 63-600 Kępno |
|
11
|
Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych „Orli Staw”, Instalacja MBP |
Związek Komunalny Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina”, Pl. Św. Józefa 5, 62-800 Kalisz |
Orli Staw 2, 62-834 Ceków |
Tabela 2. Funkcjonujące na terenie województwa wielkopolskiego instalacje komunalne do składowania odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych.
|
Lp. |
Nazwa instalacji |
Nazwa i adres podmiotu zarządzającego |
Adres instalacji |
|
1 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Kłodzie |
ALTVATER Piła Sp. z o.o. ul. Łączna 4a, 64-920 Piła |
Kłoda gm. Szydłowo |
|
2 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, kwatera nr 2 |
Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o., Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie, gm. Wągrowiec |
Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie, gm. Wągrowiec |
|
3 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Witaszyczki, kwatera nr 4 |
„ZGO sp. z o.o. w Jarocinie- Wielkopolskie Centrum Recyklingu”, ul. Mariusza Małynicza 1, Witaszyczki, 63-200 Jarocin |
ul. Mariusza Małynicza 1, Witaszyczki, 63-200 Jarocin |
|
4 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, kwatera nr 2, sektor 3B |
Zakład Utylizacji Odpadów "Clean City" Sp. z o.o., ul. Mnichy 100, 64-421 Kamionna |
Mnichy 100, 64-421 Kamionna, gm. Międzychód |
|
5 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Trzebani gm. Osieczna- kwatera nr 2 |
Miejski Zakład Oczyszczania Sp. z o.o., ul. Saperska 23, 64-100 Leszno |
Trzebania 15, 64-113 Osieczna |
|
6 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Witaszyczki, kwatera nr 3 |
„ZGO Sp. z o.o. w Jarocinie – Wielkopolskie Centrum Recyklingu”, Witaszyczki 1a, 63-200 Jarocin |
Witaszyczki 1a, 63-200 Jarocin |
|
7 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Lulkowo, kwatera nr II |
URBIS Sp. z o.o., ul. Chrobrego 24/25, 62-200 Gniezno |
Lulkowo, 62-200 Gniezno |
|
8 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Koninie |
Miejski Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o., ul. Sulańska 13, 62-510 Konin |
ul. Sulańska 13, 62-510 Konin |
|
9 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Ostrowie Wlkp., kwatera nr 1/3 |
Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o., ul. Staroprzygodzka 121, 63-400 Ostrów Wlkp. |
ul. Staroprzygodzka 121, 63-400 Ostrów Wielkopolski |
|
10 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, kwatera nr 2 |
Zakład Zagospodarowania Odpadów Olszowa Sp. z o.o., ul. Bursztynowa 55, Olszowa, 63-600 Kępno |
ul. Bursztynowa 55, Olszowa, 63-600 Kępno |
|
11 |
Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, kwatera nr 2 |
Związek Komunalny Gmin "Czyste Miasto Czysta Gmina" Pl. Św. Józefa 5, 62-800 Kalisz, |
Orli Staw 2, 62-834 Ceków |
W dniu 6 września 2019 r., wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1579)
zniesiono regiony gospodarki odpadami komunalnymi, a także wskazania instalacji komunalnych, zamiast dotychczasowych regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK). W myśl znowelizowanych przepisów podmiot odbierający odpady komunalne
od właścicieli nieruchomości jest obowiązany przekazywać niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne do instalacji komunalnej zapewniającej przetwarzanie.
Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów, zlokalizowany przy ul. Sulańskiej 13 w Koninie, który przed zmianą przepisów posiadał status instalacji regionalnej, nie posiada statusu instalacji komunalnej. Jednakże ustawodawca dopuszcza przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do termicznego przekształcania, jeżeli gmina, z której są odbierane te odpady, prowadzi selektywne zbieranie odpadów zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4a.
W związku z tym, iż na terenie gminy od lat prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów, niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości przekazywane są w dalszym ciągu do Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Koninie.
12. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.
W 2024 roku koszty związane z odbiorem odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zlokalizowanych na terenie Gminy Orchowo wyniosły 549 074,10 zł W roku 2024 wpływy z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosiły łącznie 909 804,11 zł. W związku z powyższym nadwyżka wyniosła 360 730,01 zł, która zostanie przeznaczona na doposażenie punktów zbiórki odpadów.
13. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
Potrzeby inwestycyjne gminy Orchowo w 2024 roku w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi związane były głównie z doposażaniem w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów w instytucjach publicznych oraz na punkcie selektywnej zbiórki odpadów w miejscowości Osówiec.
14. Uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.
W roku 2024 Gmina Orchowo osiągnęła poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych na poziomie 40,13 %.
15. Masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów wytworzonych na terenie gminy.
W roku 2024 wytworzonych zostało 997,44 Mg odpadów komunalnych z czego do termicznego przekształcenia zostało przekazanych 292,20 Mg odpadów,. Wobec powyższego stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy Orchowo wynosi 33,36%.
Sporządził: Piotr Wędzikowski, Kierownik referatu ds. gospodarki komunalnej i ochrony środowiska.
Zatwierdził: Grzegorz Matkowski, Wójt Gminy Orchowo.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Orchowo, ul. Kościuszki 6, 62-436 Orchowo, tel. (63) 2684090