Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 63 /2022
Wójta Gminy Orchowo
z dnia 30 września 2022 r.
Regulamin finansowania usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Orchowo w roku 2022.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. „Regulamin finansowania usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Orchowo w roku 2022, zwany dalej „Regulaminem”, określa cele, zasady oraz tryb postępowania przy przyznawaniu i rozliczaniu środków finansowych związanych
z wykonaniem zadania pn. „usuwanie azbestu oraz wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Orchowo”.
§ 2. Procedury z zakresu postępowania objętego przedmiotem niniejszego Regulaminu nadzoruje Inspektor ds. Gospodarki Komunalnej.
§ 3. Użyte w niniejszym Regulaminie określenia „azbest” oraz „wyroby zawierające azbest” oznaczają wyroby z azbestu rozumiane według przepisów ustawy z dnia 19 czerwca 1997 r.
o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1680)
Rozdział II
Środki finansowania Zadania
§ 4. 1 Środki finansowe przeznaczone na likwidację azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Orchowo w roku 2022 w 100 % pochodzą z dotacji udzielonej na ten cel, pochodzącej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
2. Wysokość środków przeznaczonych na 2022r wynosi 90 000,00 zł.
Rozdział III
Osoby uprawnione do korzystania ze środków finansowych
§ 5.1. Osobami uprawnionymi do korzystania ze środków finansowych czyli ostatecznymi odbiorcami korzyści są osoby będące właścicielami lub posiadaczami obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie Gminy Orchowo. W ramach programu możliwe jest sfinansowanie kosztów związanych z demontażem i usunięciem azbestu i wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych w tym obiektów gospodarskich, budynków mieszkalnych, budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza - po uprzednim złożeniu do Urzędu Gminy w Orchowie odpowiedniego wniosku. Wniosek stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
2. Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest z budynków związanych
z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowi pomoc de minimis.
3. W przypadku usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z budynków związanych
z działalnością rolniczą stanowi pomoc de minimis w rolnictwie.
§ 6. Wnioskodawcy muszą być ujęci w Wojewódzkiej Bazie Azbestowej zamieszczonej
na stronie internetowej www.bazaazbestowa.gov.pl
§ 7. 1. Dla wnioskodawcy wsparcie finansowe na realizację Zadania stanowi:
a) pomoc de minimis- zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis ( Dz. Urz. UE L 352, z dnia 24.12.2013 r. str. 1)
b) pomoc de minimis w rolnictwie- zgodnie z rozporządzeniem komisji (UE) nr 1408/2013
z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9)
c) pomoc de minimis w rybołówstwie- zgodnie z rozporządzeniem komisji (UE) nr 717/2014
z dnia 27 czerwca 2014 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45)
2. Pomoc de minimis nastąpi na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą, a Gminą Orchowo (wzór umowy stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu).
3. Dniem udzielenia pomocy de minimis jest dzień podpisania ww. umowy.
§ 8. Pomoc de minimis w zakresie jej limitu zgodnie z faktycznym przeznaczeniem wsparcia udzielona będzie jeżeli wartość tej pomocy brutto w okresie 3 ostatnich lat (rok bieżący i dwa poprzedzające go lata) nie przekracza: 15 tys. Euro w rolnictwie; 30 tys. euro w rybołówstwie, w sektorze transportu drogowego towarów 100 tys. euro i w pozostałych sektorach działalności 200 tys. euro).
Rozdział IV
Zasady finansowania Zadania
§ 9. 1. Warunkiem dofinansowania Zadania jest złożenie do Urzędu Gminy w Orchowie wniosku w terminie od dnia 01.10.2022 r. do dnia 10.11.2022 r., z zastrzeżeniem zapisów
§ 12 niniejszego Regulaminu
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 można składać osobiście w sekretariacie Urzędu Gminy w Orchowie w godzinach pracy urzędu, elektronicznie na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu ePUAP oraz przesłać pocztą tradycyjną na adres: Urząd Gminy
w Orchowie, ul. Kościuszki 6, 62-436 Orchowo.
3. Druki wniosku wraz z załącznikami dostępne będą w pokoju nr 7 oraz sekretariacie Urzędu Gminy Orchowo oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Orchowo https://bip.orchowo.pl/ (zakładka azbest).
§ 10. Beneficjent końcowy ma obowiązek załączyć do składanego wniosku:
1. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis zgodnie
z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2014 r. poz. 1543), (załącznik nr 3) – obowiązuje w przypadku usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej;
2. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie zgodnie z rozporządzeniem z dnia 11 czerwca 2010 r.
w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810) – dla wsparcia w produkcję podstawową produktów rolnych lub w sektorze rybołówstwa, oraz zgodnie z art. 37 ust. 1 i 2 ustawy (załącznik nr 4) – obowiązuje w przypadku usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z budynków związanych z prowadzeniem działalności rolniczej;
3. kopię wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (załącznik nr 5);
4. informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące
w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona.
§ 11. Finansowanie Zadania obejmować będzie prace związane
z demontażem oraz załadunkiem, transportem na składowisko, rozładunkiem oraz utylizacją lub unieszkodliwieniem zdemontowanych wyrobów zawierających azbest. Finansowanie pokrywać będzie 100 % całościowych kosztów tego działania.
Rozdział V
Postępowanie po wpłynięciu wniosku
§ 12. 1. Wnioski rozpatrywane będą według kolejności ich wpłynięcia.
2. Wniosek uznaje się za kompletny, jeżeli jest właściwie wypełniony tzn. zawiera wszystkie niezbędne informacje oraz załączone zostały wszystkie wymagane dokumenty.
3. Na etapie weryfikacji wniosku oraz podczas stwierdzenia braków formalnych wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełnienia wniosku bądź złożenia wyjaśnień. W przypadku niedokonania ww. czynności w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
4. Wnioski złożone po terminie oraz wnioski, które nie zostaną uzupełnione w wyznaczonym wyżej terminie nie będą przyjęte do realizacji.
5. Wnioskodawca zobowiązany jest powiadomić Urząd Gminy Orchowo o okolicznościach mających wpływ na realizację Zadania, w szczególności w przypadku woli wycofania się
z Zadania oraz w przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości objętej wnioskiem.
6. Wnioskodawca zobowiązany jest udostępnić nieruchomość, z której usuwany jest azbest oraz wyroby zawierające azbest celem przeprowadzenia kontroli stanu oraz ilości wyrobów azbestowych, a także wykonania dokumentacji fotograficznej przez uprawnionego pracownika Urzędu Gminy Orchowo.
7. Wnioski rozpatrywane będą do wyczerpania środków finansowych określonych w § 4 ust. 2 niniejszego Regulaminu.
Rozdział VI
Zasady wyboru Wykonawcy prac i realizacji Zadania
§ 13. 1. Wykonawca prac określonych w § 1 niniejszego Regulaminu wyłoniony zostanie zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych z dnia 27.08.2009 r. (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) i wewnętrznymi przepisami prawnymi jednostki.
2. Wniosek będzie zrealizowany po otrzymaniu dofinansowania przez Gminę Orchowo
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu (WFOŚiGW) w ramach „usuwanie azbestu oraz wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Orchowo”.
3. O zakończeniu prac związanych z likwidacją azbestu i wyrobów zawierających azbest zgodnie z umową Wykonawca zawiadomi Gminę Orchowo.
4. Środki finansowe przeznaczone na finansowanie Zadania, przekazane będą przez Gminę Orchowo bezpośrednio Wykonawcy Zadania, po przedłożeniu przez niego faktury VAT
na kwotę pokrywającą 100% całościowych kosztów Zadania, o których mowa w § 11 niniejszego Regulaminu.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 14. Termin zakończenia Zadania ustala się na dzień 30 Listopada 2022 roku.
§ 15. Wszelkie zmiany postanowień niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Orchowo, ul. Kościuszki 6, 62-436 Orchowo, tel. (63) 2684090